Alkuun | Otsikot | Haku | Galleria

Blogissa tarinoita: 75

Uusimmat tarinat:

Vessajuttuja

Intialaisten vessakäytännöt ovat erilaisia kuin länsimaalaisten. Suurimmalla osalla intialaisista ei ole minkäänlaista käymälää vaan he käyvät puskissa ja pellon reunoilla ja jokien ja merten rannoilla. Jopa köyhimpien kaupunkien kadunvierusviemäreiden päällä näkee kyykistyneitä miehiä. Kaupunkipaikoissa olevat käymälät ovat reikä-lattiassa tyyliä ja sinne osaa mennä hajun perusteella. Haju, joka sieltä lähtee, on kaamea. Vessapaperia ei käytetä vaan ihmiset puhdistautuvat vedellä pesemällä ja käyttämällä vain vasenta kättään. Kaikissa vessoissa on vesiämpäri ja pieni noin yhden litran vetoinen astia jolla huuhdotaan posliiniallas ja oma takapuoli. Kotona jokaisella intialaisella on pesuastia jonka he ottavat mukaansa kun menevät vessa-asioilleen. Oikealla kädellä syödään, vasen käsi on saastainen ja sillä ei kosketa ruokaan. Intialaisethan syövät käsin.
28.12.2010 kirjoitti Jatta

Hauskoja tapahtumia

”Kuollut mies”:

Meidän parveketta vastapäätä on uusi apartmentos-rakennus. Siellä on joissakin asunnoissa asukkaat ainakin väliaikaisesti. Jotkut asunnot ovat tyhjiä. Näyttää että talo on rakennettu intialaisia varten. Oli varmaan lokakuuta kun Juha sanoi minulle että hän on kolmen viikon ajan, parvekkeella tupakoidessaan illalla, katsonut erästä asunnon ikkunaa siinä talossa. Siellä on ainoastaan eteisessä valot mutta näyttää että sohvalla isuu ihminen koko ajan samassa asennossa, liikkumatta. Juha pyysi minutkin katsomaan emmekä keksineet muuta selitystä kuin että siinä on joku kuollut istuessaan.
Shailesh tuli meillä käymään eräänä iltana ja näytimme hänelle saman. Shaileskin uskoi, että joku on kuollut. Menimme kertomaan asiasta naapuritalon yövartijalle. Hän ei meinannut ymmärtää Shaileshin puhetta koska oli Karnatakasta. Shailesh pyysi että hän menee tarkistamaan asunnon. Seuraavana päivänä he olivat käyneet asunnossa ja sammuttaneet valot tyhjästä asunnosta. Meille näkyi korkea, tyhjä sohvan päätynurkka...

25.04.2010 kirjoitti Jatta

Maalis-huhtikuu 2010

Maaliskuussa vietimme aikaa Ritvan ja Maaritin seurassa jotka tunsimme ennestään. Ritu asui Santana hotellissa ja siellä oli muitakin suomalaisia joihin tutustuimme. Kävimme yhdessä illallisilla ja pohjoisessa Morjimin ja Mandremin rannoilla. Turistielämää tuli taas elettyä.

KOULUTUS ON AINOA TIE IHMISARVOISEEN ELÄMÄÄN
Maaliskuun alussa lähdimme Moving Schoolin ihmisten kanssa vihkimään uuden, kolmannen koulun käyttöön Maharastran osavaltion puolella kaukana kaikesta, keskellä ei mitään. Siellä on karnatakalaisia vierastyöläisiä perheineen työssä kivilouhoksella. Louhoksella louhitaan punaista hiekkakiveä rakennustarpeisiin. Perheet asuvat lähistöllä telttakylissä. He saavat huonoa palkaa kovasta työstä n. 2-3 €/päivä. Maanantaisin heillä on vapaapäivä jolloin he menevät torille ruoanhankintaan.
Karnatakalaisten vierastyöläisten lapset jäävät kokonaan koulutuksen ulkopuolelle Goassa ja Maharastrassa.

Tanskalaiset ovat perustaneet järjestön Moving School joka kantaa huolta näiden lasten koulutuksesta. Kouluja perustetaan lisää sitä mukaa kun rahaa löytyy.
05.04.2010 kirjoitti Jatta

Orckha-Khajuraho-Varanasi

Teimme Raimon ja Leenan kanssa viisi yötä ja kuusi päivää kestävän kierroksen Goa-Delhi-Orcha-Khajuraho-Varanasi-Delhi-Goa 9-14 helmikuuta 2010.

Ensin lensimme Delhiin ja yövyimme hotelli Clark Heights:ssa. Aamulla aikaisin meidät vietiin juna-asemalle ja lähdimme Taj Express-junalla (netin mukaan Intian nopein juna) Jhansiin (päätepysäkki). Juna oli ajassa lähtiessä mutta myöhästyi neljänsadan kilometrin matkalla kolme tuntia eli istuimme junassa kello 7-16 eli yhdeksän tuntia. Jhansissa meitä oli taas vastassa matkatoimiston järjestämä opas auton kanssa.